Vážení rodiče,
spolu s Vámi chceme být dětem inspirací
na vzdělávací cestě k budoucí profesi.
Rádi bychom Vám tak nabídli možnost individuálních konzultací. Máte doma odlišné názory na to, kam po škole? Potřebujete pomoci
s volbou střední školy a budoucí profese? Pojďme se spolu poradit. Můžete přijít společně, nebo může Vaše dítě dorazit samo.
Přijměte pozvání a neváhejte se na mě obrátit
s jakýmkoliv dotazem.
Mgr. Linda Hadaš Honskusová, Ph.D.
koordinátorka kariérového poradenství
a vzdělávání
V čem pomáhá kariérové vzdělávání a poradenství?
-
Najít, co nám jde snadno, dobře a co nás baví (tj. identifikovat naši oblast zájmu).
-
Pojmenovat naše silné stránky.
-
Umět reflektovat, kde máme prostor pro rozvoj a jak pracovat s chybou.
-
Uvědomit si, v čem je naše jedinečnost.
-
Pochopit, jaké jsou naše motivace a hodnoty.
-
Získat potřebné informace z trhu práce.
-
Získat zkušenosti z praxe.
Kariérové vzdělávání a poradenství ve vizi naší školy:
-
Žáci a žačky jsou vybaveni dovednostmi pro 21. století.
-
Do kariérového vzdělávání a poradenství jsou aktivně zapojeni všichni pracovníci školy.
-
Máme jasnou koncepci a nabídku kariérních služeb ve škole.
-
Pozice koordinátora kariérového vzdělávání a poradenství je součástí týmu ŠPP.
-
Aktivně spolupracujeme se zaměstnavateli.
-
Aktivně spolupracujeme s rodiči.
Naší vizí je žák/žačka, který/á:
-
Udělá vlastní vědomé rozhodnutí o budoucím profesním směřování: sebeuvědomění zahrnuje sebepoznání a sebepřijetí - vím, co chci a proč to chci, vím, kdo jsem, v čem jsem dobrý/dobrá, co mě baví a naplňuje.
-
Je zodpovědný/á za své rozhodnutí.
-
Ví, co pro svůj cíl musí udělat, je v tom aktivní.
-
Ví, kde hledat potřebné informace.
-
Ví, kde si může nechat poradit.
Věříme, že každý má svůj osobní potenciál, který je možné rozvíjet. Každý může zažívat úspěch.
Zdroj: Eva Růtová, Rozvoj kariérového poradenství včetně prevence předčasných odchodů ze vzdělávání, NPI, 2021
DOTS: Čtyřstupňový model kariérového rozvoje
Sebepoznání
Je nezbytné, aby děti znaly a vnímaly samy sebe. Věděly, že jsou si v některých věcech s ostatními podobné, ale i odlišné. Je třeba, aby pochopily svou osobnost a to, jak může ovlivňovat jejich příležitosti. Kariérové vzdělávání tak pomáhá zkoumat současné i potenciální kvality, schopnosti, dovednosti, fyzické síly, stejně jako jejich omezení. Objevuje osobní potřeby, aspirace, spokojenost, zájmy a hodnoty. Také vede k pochopení toho, jak se mohou rodinné pohledy protínat a ovlivňovat
s vlastním sebeuvědoměním.
Možnosti
Aby děti získaly zkušenosti a porozuměly světu práce, je potřeba se věnovat jejich potenciální škále příležitostí – vědět, jaké požadavky budou muset splnit, jakou budou mít zodpovědnost, jak budou spokojené a jakých financí pravděpodobně dosáhnou.
Rozhodování a plánování
Kariérové vzdělávání pomáhá dětem, aby pochopily různé situace, při kterých děláme svá rozhodnutí – včetně rozhodnutí, která děláme pod tlakem či pod očekáváním ostatních. Osvojují si metody rozhodování a rozvíjí dovednosti
v určování si priorit, třídění informací
a sebepoznání. Učí se vyhodnocovat riziko vs výsledek a také převzít odpovědnost za dopad a výsledek vlastního rozhodnutí.
Adaptace
Klíčovým momentem je i zvládnutí přechodu do dospívání a následně do dospělosti. Je podstatné, aby děti byly seznámeny s realitou rozdílů mezi školou a prací. Naučily se, jak uplatňovat
a propojovat učení (se) na pracovišti. Nesmíme zapomínat ani na budování jemných dovedností, které jim pomohou vstoupit a orientovat se ve světě práce, jako je komunikace, vyjednávání, práva a povinnosti.
DOTS model (Decision Learning, Opportunity Awareness, Transition Learning, Self Awareness) neboli model kariérového rozvoje (career development model) klade důraz na proces učení a vychází z něj naše vize a koncepce kariérového vzdělávání ve škole, jelikož je v souladu
s našimi hodnotami. Jeho autory jsou Tony Watts a Bill Law (1977).
Naše nabídka pro děti a rodiče
-
Exkurze ve firmách a dalších organizacích
-
Návštěvy vzdělávacích veletrhů
-
Návštěva Informačního a poradenského střediska ÚP
-
Spolupráce s vybranými středními školami na Praze 11
-
Besedy či workshopy o povolání s rodiči a dalšími externisty
-
Individuální konzultace
-
Pomoc s DiPSy – Digitálním přihlašovací systémem pro SŠ
Spolupráce s rodiči
Vítáme spolupráci s rodiči a přáteli školy.
Můžete nám nabídnout něco z tohoto, nebo cokoliv dalšího, co pomůže dětem
ve vědomém rozhodování o své profesní budoucnosti?
-
Exkurzi do Vaší firmy
-
Možnost, aby si děti vyzkoušely jeden den ve Vaší profesi
-
Prezentaci či besedu s dětmi o Vašem oboru, o Vaší práci, o Vaší kariérní cestě
Pro spolupráci Vás prosíme o vyplnění tohoto formuláře.
Zajímavé odkazy k volbě střední školy a budoucí profese:
-
Atlas školství / V Atlasu školství naleznete prezentaci každé vysoké školy, střední školy, základní školy, ale i jazykové školy a vyšší odborné školy v České republice.
-
Informační systém absolvent / Nabízí pomoc při hledání vzdělávací a profesní dráhy. Najdete zde všechny školy a obory vzdělání, informace k přechodu na trh práce i do dalšího vzdělávání. Při výběru povolání Vám pomůže i Profi test nebo video-ukázky technických profesí. Velkým přínosem je ISA+ pro žáky se zdravotním postižením i pro žáky se studijními problémy.
-
Střední školy / Seznam všech veřejných, soukromých a církevních středních škol a vyšších odborných škol. Veletrhy vzdělávání, výstavy a burzy škol. Detailní databáze škol a oborů vzdělání.
-
Národní soustava povolání / Otevřená a všem dostupná databáze povolání spravovaná Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR.
-
Cesta kariérou / Můžete zde najít informace a tipy k mnoha životním a kariérovým situacím. Vyzkoušet můžete také hru Honza jde do světa - pomáhá orientovat se při zvažování studia v zahraničí.
-
Kariérní platfoma pro studenty / Institut kariéry a rozvoje, z. s. - projekty v oblasti kariérového poradenství a osobního rozvoje mladých lidí s cílem je inspirovat, podporovat a motivovat.
-
Inspirace pro netradiční povolání / Forbes představuje možné práce budoucnosti.
-
Hlavní směry vzdělávací politiky ČR 2030+ / Strategie 2030+ je klíčový dokument pro rozvoj vzdělávací soustavy České republiky v dekádě 2020 – 2030+. Cílem je modernizovat vzdělávací systém Česka v oblasti regionálního školství, zájmového a neformálního vzdělávání a celoživotního učení, připravit ho na nové výzvy a zároveň řešit problémy, které v českém školství přetrvávají.